<$BlogRSDURL$>
www.flickr.com

Sunday, December 09, 2007

Album Commentary: Goldfrapp - Seventh Tree 

Clowns
Little Bird
Happiness
Cologne Cerrone Houdini
Caravan Girl
Goldfrapp
Seventh Tree

"Utopia" es uno de esos temas que nunca olvdaré cuando lo escuché por primera vez; estaba en el Virgin Megastore de los Campos Elíseos cuando apareció en las pantallas y tuve que averiguar quién era. Compré Felt Mountain en ese mismo momento y al escuchar la primer pista estaba algo emocionado por haber encntrado una banda con un sonido relativamente propio y novedoso. Luego cuanndo salió Black Cherry, quedé impactado porque era un cambio radical en sonido, hacia sintetizadores más crudos y sonidos más lascivos, y aunque el sonido del disco era muy diferente al del primero, el sonido de la banda aún estaba ahí, haciendo crecer mi amiración, e inevitablemente dejándome con la curiosidad de qué harían "después". Y lo que hicieron fue desilusionarme al no sorprenderme en lo absoluto. Supernature fue una repetición del sonido de Black Cherry, pero sin tantas buenas canciones. Recnozco que habían dos o tres temas pegajosos, pero quizás los hubiera apreciado más como lados-b de los sencillos de Black Cherry. Como que perdí interés en la banda, y debo admitir que la única razón por la que escuché su nuevo (y aún sin salir) album, Seventh Tree, es porque me topé con un blog desde el que te lo podías descargar tan sólo haciendo click en un enlace.
 
  
"Utopia" is one of those tracks I'll never forget the first time I heard; I was at the Virgin Megastore on the Champs Elysees when it started playing on the video screens and I just had to find out who it was. I bought Felt Mountain then and there and after listening to the first track I was rather excited with having found a band that had a relatively fresh and unique sound. Then when Black Cherry came out, I was blown away because it was a radical change in sound, towards raw-er synths and raunchier sounds, and although the sound and tone of the album was very different from the first one, the sound of the band was still there, making my admiration grow, and inevitably making me look forward to what they would do "next". And what they did was disappoint me by not surpising me at all. Supernature was a repetition of the Black Cherry sound, but without as many good songs. Granted, there were two or three catchy tunes, but I probably would have appreciated them more as b-sides to the Black Cherry singles. I kind of lost interest in the band, and have to admit that the only reason I listened to their (yet-unreleased) new album, Seventh Tree, is because I stumbled on a blog where I could download the entire album off by just clicking on a link.
 
Sorpresa: éste es exactamente el album que yo esperaba que sacaran como su tercer disco de larga duración. De nueva cuenta, valientemente dan un giro de noventa grados, con un cambio significativo en estilo, el uso de nuevos instrumentos y arreglos, y un sonido y tono consistente a través del disco, haciéndolo una escucha muy agradable. Evocando los ambientes más etéreos y atmosféricos de Felt Mountain--pero sin el drama--es un bien recibido cambio de estilo con respecto a sus dos discos anteriores--lo cual es admirable, considerando que Supernature es su disco más vendido a la fecha. El uso extendido (o sampleo) de guitarras acústicas, cuerdas y baterías tradicionales me parece que es algo nuevo para esta agrupación, trayendo a la mente un un desvío como el que tomó Air después de Moon Safari cuando grabaron el muy "setentero" soundtrack de Virgin Suicides. (El tema abridor, "Clowns", me recuerda un poco a Fairport Covention.) Agrega melotrones y un que otro sonido sintético tratandos con efectos lo-fi para evitar que suenen muy folk y te salen grandes temas como "Little Bird" o "Caravan Girl".
 
  Surprise, surprise: this is exactly the album I was hoping would be their third long play. Once again, they bravely change gears and make a right turn, with a significant change in style, the use of new instruments and arrangements, and a consistent sound and mood throughout the record, making it a very pleasant listen. Evoking the dreamier, more atmospheric tone of Felt Mountain--but without the drama--it is a welcome change in style from their previous two albums--which is somewhat admirable, considering Supernature is their best-selling album to date. The widespread use (or sampling) of acoustic guitars, strings and traditional drumkits I think is a first for this band, bringing to mind a detour similar to the one Air took after Moon Safari when it released the 70's sounding Virgin Suicides soundtrack. (Album opener "Clowns" reminds me a bit of Fairport Covention.) Add mellotrons and mix in a few sparse synth sounds treated with some lo-fi effects to prevent it from sounding too folksy and you get great tracks like "Little Bird" or "Caravan Girl".
 
He estado escuchando este disco casi sin parar desde que me hice de él; aunque no tiene ningún tema realmente emocionante como "Lovely Head" o "Crystalline Green", en definitiva es su trabajo más consistente hasta ahora, en el sentido de que en todos sus discos anteiores, junto a las pistas brillantes, hay algunas de las que paso un poco, y ése no es el caso aquí: no hay un tema malo en este esfuerzo. También da gusto ver (o creer, al menos) que han decidido perseguir un camino creativo en lugar de uno puramente comercial, que es probablemente la razón por la que me gustaban al inicio. Lo malo es que estén atorados con una discográfica tradicional, y es difícil imaginarse cómo paralizando el lanzamiento varios meses cuando ya se filtró a Internet le va a resultar en ganancias a alguien.
 
  I've been listening to this record almost non-stop since I acquired it; although it doesn't have any truly exciting tracks like "Lovely Head" or "Crystalline Green", it certainly is their most consistent release to date, in the sense that on all of their previous records there are, alongside the great tracks, a few I don't care for too much, and that's not the case here: there's not a bad tune on this effort. It's also nice to see (or believe, at least) that they've decided to pursue a creative path rather than a purely commercial one, which is probably why I liked them to begin with. It's too bad they're stuck with a traditional record company, and it's hard to imagine how stalling the release several months when it's already leaked onto the Internet will make anyone any money.
 

Alison Goldfrapp being abducted by what appears to be a giant owl
 
Bonus track: "A&E", el primer sencillo
 
  Bonus track: "A&E", the first single
 

A&E
 
  
A&E
 

Labels: , ,


Comments:
I should notify my friend about it.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?