<$BlogRSDURL$>
www.flickr.com

Tuesday, July 31, 2007

FIB 2007 

 
 
Ya elegir las fotos y editarlas me ha llevado más tiempo del que suelo dedicar a este espacio, y ponerme a escribir acerca de todo lo ocurrido en los tres días que asistí al festival me parece una tarea un poco abrumadora, por lo que es probable que los detalles sean escuetos. (Igual y debería aclarar ahora mismo que la mitad de las fotos en esta nota no son mías, sino del sitio del FIB y de NME.com; creo que es obvio cuáles no son mías...)
 
  Just picking the pictures and editing them has taken longer than I usually dedicate to this space, and writing about everything that happenned during the three days I was at the festival seems overwhelming, so its likely the details will be scarce. (I should probably clarify right now that half the pictures in this post aren't mine, but were picked up from the FIB and NME.com websites; I think it's obvious which ones aren't mine...)
 
La décimo-tercer edición del Festival Internacional de Benicássim fue del 19 al 22 de julio de 2007. Sólo había una vez antes, y en esa ocasión sólo una noche, y sólo recuerdo haber visto a James (el verdadero propósito de asistir al festival en esa ocasión) y a Fatboy Slim. Fuimos en coche, y esa misma noche/madrugada nos fuimos a Valencia (la primera vez que visitaba la ciudad). El año pasado el cartel no me resultó tan atractivo y, quizás por haber ido poco antes al PinkPop, no me apetecía mucho ir solo, así que opté por no ir. Recordaba, sin embargo, haber leído que había "transportación diaria gratuita entre el recinto y Valencia". Este año, a pesar de haber acordado desde meses antes ir con Vicky al festival y tener las entradas desde entonces, planificamos bastante mal el viaje. Por un lado, ella y Mariano no podrían asistir ni el primer ni el último día del festival, y yo todo el tiempo supuse que podríamos ir y venir fácilmente a Benicàssim todos los días. Para no entrar en detalles, sólo diré que ese festival está montado de tal modo que, si no tienes coche, está casi obligado a quedarte en el pueblo, ya sea acampando en el recinto o en algún hotel o similar. Al final me dio pereza ir el jueves, a pesar de que tenía muchas ganas de ver a Bright Eyes, Mando Daio y Los Planetas. (Iggy me daba un poco igual.)
 
  The thirteenth edition of the Benicàssim International Festival was from July 19 thru the 22nd. I had just been there once, and on that occasion for just one night, and I just remember seeing James (the real purpose of going that time around) and Fatboy Slim. We went in a car, and that same night/morning we left towards Valencia (the first time I ever visited the city). Last year's line-up didn't seem too atractive and, maybe because I had recently gone to the PinkPop festival on my own, I didn't feel like going alone, so I decided not to attend. I remembered, though, having read that there was "free daily transportation between the festival and Valencia". This year, despite having agreed with Vicky to go to the festival several months in advance and having the tickets since then, we didn't plan the trip very well. On one hand, she and Mariano wouldn't be able to attend the first or last day of the festival, and I always assumed that we would be able to come and go between Valencia to Benicàssim easily every day. To not go into details, I'll just say the festival is set up in such a way that, if you don't have a car, you're almost forced to stay in town, either camping out or at a hotel or hostel or whatever. In the end I got lazy and decided not to go on Thursday, despite really wanting to see Bright Eyes, Mando Daio and Los Planetas. (Iggy I didn't care too much about.)
 
 
 
El viernes acordamos todos reducir nuestras expectativas para ese fin semana a cero, de tal modo que ocurriera lo que ocurriera, fuera bueno. Poco después de la comida pasamos por El Corte Inglés, donde compré una tienda de campaña con dos sacos de dormir por 60 euros. No teníamos una idea clara de cómo llegar a Benicàssim, y creíamos que el siguiente tren para allá salía hasta 3 ó 4 horas después, pero como estábamos cerca de la estación del tren, pasamos "por si acaso", y había uno que llegaba hasta allá y salía en 20 minutos. Una hora y cuarto más tarde caminábamos de la nueva estación de tren al recinto; en el camino nos dijeron que las áreas de acampado alrededor de los escenarios estaban llenas, y las que tenían lugar disponible estaban en sentido contrario, pero había que ir de cualquier modo al recinto antes para que me dieran la pulsera que permitía acceder a las zonas de camping. Al recibir mi pulsera veinte minutos después, la suerte seguía favoreciéndonos, pues me informaron que acababan de abrir una zona nueva justo al lado de los escenarios. Montamos la tienda de campaña y nos dirigimos a la zona de los conciertos. Por la hora, nos perdimos a Nouvelle Vague y Rufus Wainwright, siendo el primer grupo que nos tocó ver Antony and the Johnsons, de quien todos habíamos escuchado pero ninguno había en realidad escuchado. Un par de canciones después el hambre fue más grande que la curiosidad y fuimos por una pizza. De ahí procedimos a nuestro primer concierto al Escenario Verde, el más grande del recinto, donde Who Made Who no la tenía fácil porque 1) se supone que a esa hora debían salir Klaxons, quienes venían atrasados y 2) nadie sabía quiénes eran; y sin embargo, ante una gran audiencia que había llegado ahí para bailar, les dieron, pues eso, música para bailar. Tres daneses vestidos en trajes de esqueleto pero creando un sonido tan gordo que parecían que habían más, pusieron a todos a botar con un bajeo reminiscente a los temas de Rapture, y en lo personal, me gustaron más que la banda que estaban supliendo. De ahí nos pasamos a ver a Gus Gus, a quienes yo conocía sólo por dos o tres temas medio trance que tenía en algunos recopilatorios; no estuvo mal, pero habría estado mejor si en lugar de siete temas de diez minutos hubieran tocado, no sé, doce de seis (y el cantante no hubiera salido pareciendo un Bee Gee desempleado, como lo describió Mariano.) De ahí volvimos al Escenario Verde, donde Wilco salió al menos diez minutos antes de lo previsto, y volvió a dar un conciertazo, tan bueno o mejor como el del Primavera Sound. Luego nos separamos; V&M se fueron a ver a OK Go y yo a Rapture, que resultaron ser mucho mejor en directo de lo que anticipaba. Nos reunimos para ver a Klaxons, que no paraban de quejarse porque todo les salía mal (desde el tiempo de arribo hasta la calidad del sonido), y "nada era culpa suya". Problema técnico o no, la música en sí era bastante cacofónica y nos alejamos pronto de lo que era la primer decepción del festival. Nos acercamos al frente del Escenario Verde para ver a Devo; yo no puedo decir que haya disfrutado mucho de este concierto. No tengo tanto problema con que traigan bandas que tuvieron un hit o dos hace treinta años (¿Devo? ¿Human League? ¿OMD?), pero de eso a que los anuncien como cabezas de cartel, como si hubieran sido unos prolíficos definidores de género, no sé. Debe haber sido después de este concierto que estábamos sentados en el césped artifical de la carpa de mercancía oficial cuando pasó alguien junto a nosotros y me dice Vicky, "¡Mirá! ¡Es Zeta!" Sin pensarlo mucho, me acerqué a él y le dije, "Perdona, pero, ¿vos sos Zeta Bosio?" Cuando afirmó sonriente, me disulpé, "Lo siento, no sé porqué estoy hablando como argentino, ¡si yo soy mexicano!" Conversamos un par de minutos, le dije que era fan desde los ochentas, hablamos un poco de la reunión de Soda Stereo y el cartel del FIB (a él le parecía mejor que a mí) y me despedí. Fue hasta un momento después que le pedí a Vicky que nos tomara una foto; volví con Zeta, le pregunté si podía molestarlo con una foto, respondió que ninguna. Un tío bastante copado, dicha sea la verdad. Más tarde escucharíamos a Presets y Digitalism antes de acomodarnos los tres en una tienda de campaña para dos poco antes del amanecer.
 
  On Friday we decided to drop our expectations to zero, so that whatever happenned, it would be good. Shortly after lunch we stopped by El Corte Inglés, where I bought a tent and two sleeping bags for 60 euros. We weren't sure how we were gonna get to Benicàssim, and we thought the next train there didn't leave for another 3 or 4 hours, but since we were near the train station, we stopped by "just in case", and there was actually a train that went there and left in 20 minutes. An hour and fifteen minutes later we were walking from the new train station to the festival grounds; along the way we were told the camping grounds around the stages were full, and the ones with available space were in the opposite direction, but we still had to go to the check-in counter to get the bracelet that would allow me to have access to the camping site. When I got my bracelet 20 minutes later, luck favored us again, as I was pointed to a just-opened new camping site next to the main festival grounds. We set up the tent and headed out to the shows. Because of the time, we missed Nouvelle Vague and Rufus Wainwright, the first band we saw being Antony and the Johnsons, of whom we'd all heard about but none of us had actually heard. A couple of songs later hunger was greater than curiosity, so we went for a pizza. From there we proceeded to ou first concert at the Escenario Verde (Green Stage), the biggest stage at the festival, where Who Made Who didn't have it easy because 1) that slot was originally for Klaxons, who were arriving late to the festival, and 2) no one knew who they were; and despite all of that, in front of a great audience that had gone there to dance, they gave them just that, music to dance to. Three danes in skeleton suits but with such a thick sound there seemed to be more, made everyone bounce with basslines reminiscent of The Rapture, and personally, I liked them more than the band they were replacing. From there we went to check out Gus Gus, who I was slightly familiar with because of two or three trance-y songs of theirs I had on some compilation records; it wasn't bad, but it would have been better if instead of seven ten-minute-long songs they had performed, I don't know, twelve of six minutes (and the singer didn't show up looking like an unemployed Bee Gee, as Mariano described him.) From there we went back to the Green Stage, where Wilco came on stage at least ten minutes before they were scheduled, and gave, once again, a great show, as good as or even better than the one at Primavera Sound. The we split up; V&M went to see OK Go and I headed to The Rapture, that were a lot better live than I anticipated. We reunited for Klaxons, that wouldn't stop complaining because everything was going wrong (from their arrival time to the sound quality), and "none of it was their fault". Technical problems aside, the music in itself seemed rather cacophonical and we walked away from our first disappointment at the festival. We got close to the main stage for Devo; I can't say I enjoyed this show very much. I don't have so much of a problem with resurrecting bands that maybe had one hit or two thirty years ago (¿Devo? ¿Human League? ¿OMD?), but announcing them as headliners, as if they had been some prolific genre-definers, is another story. It must have been after this show that we were sitting on the artificial grass of the official merchandising stand when someone walked by us and Vicky tells me, "Look! It's Zeta!" Without really thinking about it, I walked over and asked him, "Sorry, but, are you Zeta Bosio?" When he agreed with a smile, I apologized, "Sorry, I don't know why I'm talking like an Argentinian, if I'm a Mexican!" We talked for a couple of minutes, told him I was a fan since the 80s, touched on the Soda Stereo reunion and the bands at the FIB (he thought they were better than I did) and I said goodbye. It was until a moment later that I asked Vicky to take a picture of us; I went back to Zeta, asked him if he minded getting a picture taken, and he said he didn't. A pretty cool guy, truth be told. Later we'd listen to The Presets y Digitalism before squeezing the three of us into a tent for two shortly before dawn.
 
 
 
El sábado nos reunimos en la playa junto a las hordas de brits que esa noche veríamos en la carpa de atención médica pidiendo cremas para mitigar el ardor de las quemaduras en la piel. Comimos en el centro del pueblo, volvimos otra vez a la playa, y llegamos al recinto del festival alrededor de las 6, un poco tarde para conocer a The Clientele, una banda que nos recomendaron por varios lados y se describe a sí misma en su MySpace como "gypsy acid bullsh*t". Escuchamos a Astrud de fondo, nos acercamos una poco a Jamie T y vimos un rato de Os Mutantes. El primer concierto esperado de ese día era el de Peter, Bjorn and John, omnipresentes los últimos meses en todo el mundo por la canción del "silbido" ("Young Folks"). El sonido en su concierto estaba algo saturado, pero igual me gustó más de lo que anticipaba porque resultaron ser mucho más prendidos de lo que proyectan en el disco, y para la parte femenina del dúo en "Young Folks" tuvieron como invitada especial a Tracy Anne Campbell, cantante de Camera Obscura (programados más tarde esa noche). De ahí nos acercamos a escuchar a Albert Hammond Jr., el guitarrista de Strokes (un grupo que siempre me ha parecido exageradamente sobrevaluado), quien ha editado un disco en solitario, y justo cuando comenzaba a apreciar su música, hubo un apagón. Me parece que tuvo oportunidad de volver para terminar, pero yo no estábamos ahí; no fuimos a ver a Cansei de Ser Sexy que también tuvo que suspender su actuación alrededor de quince minutos por asuntos eléctricos, lo cual atrasaría todas las presentaciones posteriores en esa carpa. !!!, cuyo rock (!?), funk (!?) y disco (!?) fueron asombrosos en el Summercase, no pudo apreciarse muy bien desde fuera de la carpa (en todas las actuaciones post-puesta de sol las carpas teneían quizás tanta gente fuera como dentro de ellas). Camera Obscura dio un muy buen concierto, balanceado entre las canciones del último disco y sus muchos anteriores. A B-52s los vimos principalmente desde la pantalla gigante instalada frente a uno de los jardines, desde donde por un lado podíamos escucharlos a ellos y desde el otro a Human League. Más noche fue la tocada de Arctic Monkeys en el Escenario Verde, probablemente los primeros que lograban llenar esa gran explanada. Aunque no me repelen como, por ejemplo, Strokes o Interpol, como con ellos, me costaba un poco entender su popularidad, que me parecía desmedida. Verlos en directo me hizo entender mejor. Un concierto simple pero poderoso, ejecutado impecablemente, me acercó un poco al fanatismo que hacía a algunas personas escalar las torres de altavoces para verlos desde las alturas (arriesgando su vida y la de los que tenían debajo). Ahora quiero escuchar su segundo disco. Yo no aguantaba mucho más después del concierto de los monos árticos, y como necesitábamos subirnos a un tren a Valencia temprano el domingo para que Vicky y Mariano iniciaran su retorno a Buenos Aires, decidí irme a dormir; ellos decidieron no dormir esa noche y procedieron a escucahar a Lo-Fi-Fnk, que según me cuentan estuvo buenísimo.
 
  On Saturday we met at the beach amid the hordes of Brits that we'd see later that night begging for skinburn-relief cream at the medical tent. We had lunch in the town's center, went back to the beach, and returned to the festival around 6, a little late to get to know The Clientele, a band several people had recommended to us and describes its music on its MySpace page as "gypsy acid bullsh*t". We listened to Astrud in the background, we approached Jamie T for a while and checked out Os Mutantes for a few songs. The first concert we were actually waiting for that day was Peter, Bjorn and John, omnipresent the whole world over since last year for their "whistling song" ("Young Folks"). The sound during their show was a bit saturated, but I still enjoyed it more than I expected because they rocked out more than the songs on their record would make you think they were capable of, and for the female voice in "Young Folks" they had Tracy Anne Campbell, singer of Camera Obscura (scheduled later that night), as special guest. From there we went to check out Albert Hammond Jr., lead guitar player in The Strokes (a band I have always felt is terribly overhyped), who's published a solo record, and just as I was starting to feel I actually appreciated his solo work, there was a blackout. I believe he did get a chance to come back and finish his set, but we'd already left; we headed towards Cansei de Ser Sexy, who also had to suspend their show for fifteen minutes to work out electrical issues, which pushed back all subsequent shows at that tent. !!!, whose rock (!?), funk (!?) and electro (!?) were awesome at Summercase, couldn't be fully appreciated from outside the tent they were playing in (in all shows after sunset there were as many people outside each tent as inside). Camera Obscura gave a really good show, balancing out songs from their last record and their numerous previous ones. We watched B-52s mainly on one of the giant screens installed in front of one of the gardens, from where we could hear them on one side and Human League on the other. Later that night Arctic Monkeys were on the green stage, and were probably the first band to fully occupy the grand esplanade. Although I'm repelled by them as I am by, for example, Strokes or Interpol, as is their case, it cost me to understand their popularity, which I thought was excessive. Seeing them live made me understand a little better. A simple but powerful show, impeccably executed, it drew me a bit towards the fanatism that made some people climb the speaker towers (risking their lives and the lives of those below them). Now I'm interested in listening to their second album. I really couldn't go on after their show, and since we were supposed to get up early on Sunday to catch a train back to Valencia so that Vicy and Mariano could initiate their journey back to Buenos Aires, I decided to go to sleep; they decided to not sleep that night and proceeded to watch Lo-Fi-Fnk, whom they claim were pretty good.
 
 
 
El domingo en la mañana volvimos a Valencia, y a la hora de la comida V&M se fueron a la estación de autobuses mientras yo me encontraba con Elvira para volver a Benicàssim con ella en su coche. Llegamos cuando comenzaban Pipettes, que resultaron un poco sosas. De ahí yo me acerqué a ver a Remate por recomendación de Josh, y me gustaron. Creo que es español, pero canta un especie de folk americano, en inglés y con muy buen acento. Luego vi un poco de Animal Collective y Calexico antes de ver el primer grupo del día en el gran escenario, Hives, de quienes sólo conozco los singles pero en general disfruté todo el concierto; sus intentos por hablar en español al principio fueron graciosos pero luego de un rato cansaban y al final aburrían (Pelle: a la otra canta más y habla menos). Luego vi un rato a Amy Winehouse, a quien casi no había escuchado pero de quien había leído un montón, y debo decir que no era como me la imaginaba (¿cómo puede alguien tan joven y delgada tener una voz tan madura y gruesa?), pero igual parece que tendrá una larga carrera. Como con Hives, de Kings of Leon no conocía mucho (a pesar de haberles visto abrir para U2 en Boston) pero el concierto fue muy energético. Patrick Wolf dio un espectáculo tan extravagante como su música, y a medida que progresaba el concierto veíamos más de su genialidad musical... y su piel, porque al final quedó en calzoncillos! Black Rebel Motorcycle Club tenían más hits de los que recordaba, pero la última canción que tocaron aburrió un poco al hacer un larguísimo solo de guitarra que no representaba ningún reto para cualquier aprendiz de escalas pentatónicas... y más aún si pensábamos en quién venía luego. Elvira, Ángeles y yo decidimos quedarnos donde estábamos--cerca del escenario donde acababan de tocar BRMC--para asegurar buen lugar para el concierto de Muse. A medida que se acercaba su hora, se comenzaba a sentir como se densificaba la audiencia a nuestro alrededor, y cuando finalmente aparecieron y tocaron los primeros acordes de "Knights of Cydonia", la locura se desató y comenzaron los empujones en todas direcciones, sin que uno pudiera hacer algo al respecto. Ellas dos decidieron alejarse después de la primer canción, pero yo fui ocupando cada huequito que se abría hasta llegar a estar a 4 personas de la valla que separaba el escenario del público; era *imposible* avanzar más. Muse, que tocó alrededor de una hora y cuarto, hizo una especie "grandes éxitos", y con cada canción todos, literalmente pegados cuerpo a cuerpo, empapándonos en el sudor colectivo y visiblemente emanando vapor, brincábamos, a veces en unísono, a veces en direcciones encontradas. Con tanta gente desmayándose y siendo cargada a los guardias para que los sacaran del mosh pit, parecía una competencia para ver quién aguantaría hasta el final. Matt Bellamy hizo gala de su maestría con la guitarra y proyectó una confianza y carisma difícil de igualar. Además del concierto, que fue magnífico, y la sensación de fusión con los demás, tuve una experiencia adicional única e inolvidable, pero incompartible. Sólo puedo decir que dudo que en cualquier concierto posterior en mi vida viva una mejor experiencia que esta, y me alegro por haber estado ahí.
 
  On Sunday morning we returned to Valencia, and at lunch time V&M headed over to the bus station while I met with Elvira to return to Benicàssim with her in her car. We arrived when The Pipettes were kicking off, and I found them to be a little boring. From there, following Josh's recommendation, I went to check out Remate, and I liked what I heard. I think he's a Spaniard, but he sings this folksy type of American music, in English and with a pretty good accent. Then I saw a bit of Animal Collective and Calexico before watching the first band of the night on the big stage, The Hives, of whom I'd only heard the singles but enjoyed the whole show just the same; their attempts to talk in Spanish were funnny at first but soon wore off and later became boring (Pelle: next time talk less and sing more.) I then watched Amy Winehouse for a while, who I hadn't listened to but had read about a lot recently, and while not as I pictured her (how can someone so young and thin have a voice that sounds that mature and heavy?), I agree she seems to have a long career ahead of her. Kind of like with The Hives, I wasn't too acquainted with Kings of Leon (despite having seen them open for U2 in Boston) but it was a pretty electrifying show. Patrick Wolf put on a show as extravagant as his music, and as the show progressed, we saw more of his musical genius... and his skin, because he finished in his undies! Black Rebel Motorcycle Club had more hits than I remembered, but the last song they played stretched on for too long, at one point boring with a looong solo that was no challenge for anyone learning how to play pentatonic scales... ad more so if you thought of who was up next. Elvira, Ángeles to stay where we were--near the stage where BRMC had just played--to have a good spot for the next act: Muse. As their hour approached, you could feel the audience densifying around us, and when they finally appeared and played the first chords of "Knights of Cydonia", madness was unleashed and the pushing in all directions was upon us, with nothing you could do about it. They decided to step out after the first song, but I proceeded to fill every little opening I could 'til I was 4 people away from the fence in fron of the stage; it was *impossible* to go any further. Muse, that played about an hour and fifteen minutes, did a "greatest hits" of sorts, and which each song all of us, literally pressed body to body, bedewing ourselves in our collective sweat and visibly producing human vapor, would bounce, sometimes in unison, sometimes in opposite directions. With so many people fainting and being carried over to the guards and out of the mosh pit, it started feeling like a competition to see who made it to the end. Matt Bellamy showed off his mastery on the guitar and displayed confidence and charisma that are tough to match. in addition to the concert, which was magnificent, and the sense of fusion with the others, I had an additional experience, unique and unforgettable, but unsharable. All I can say is that I doubt I'll have a better experience at any concert I go to for the rest of my days, and I'm happy I was there.
 
 
 

Labels: , ,


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?