<$BlogRSDURL$>
www.flickr.com

Friday, September 15, 2006

Una píchur 


Click for higher-res picture / Haz click para ver foto con mayor resolución
 
Hoy no tenemos mucho tiempo para escribir, pero tampoco queremos dejar el blog abandonado, así que lo único que haré es subir una foto y hablar un poco de una tendencia urbana. La foto la tomé a unos cuantos metros del "Mannequin Pis" en Bruselas a principios de junio, y me resultó interesante porque, aunque no sé cuándo se colocó la imagen ahí ni cuando se agregaron los comentarios satelitales, pareciera que sólo los del PSOE salen a viajar. La imagen es una muestra de "graffiti de plantilla" (o stencil), una manifestación artística/social que al parecer tiene ya una década o dos incubándose pero yo sólo he comenzado a notar recientemente y pensaba que era un fenómeno europeo, pero al buscar ejemplos on-line me sorprendí al descubrir que las mejores muestras que encontré--las más cargadas políticamente--estaban en la capital de Argentina. Aquí hay un par de enlaces a un blog de un yanqui que vive en Buenos Aires y se ha dedicado a compilar fotos de graffiti de plantilla en diferentes partes del mundo, pero ojo con las bonearenses: Robert Wright's "Sign O' the Times, parts 24-26" and "Sign O' the Times, parts 27-30".
 
  We don't have a lot of time to write today, but we don't want to abandon the blog for too long, either, so all I'll do is post a picture and talk a bit about an urban trend. The photo was taken a few yards away from the "Mannequin Pis" in Brussels in early June, and I thought it was interesting because, although I don't know when that image was placed there or when its satellite comments were added, it seems only socialist Spaniards do any travelling abroad. The image is an example of "stencil graffiti", a social/artistic manifestation that's been incubating for a decade or two now but I've only started noticing recently and I thought was a mainly European phenomenom, but searching for examples on-line I was surprised to find that the best samples I found--the most politically charged--were in South America. Here are a couple of links to the blog of an American expat in Buenos Aires who's compiled pictures of stencil graffiti in different cities of the world, but pay special attention to the Argentinian ones: Robert Wright's "Sign O' the Times, parts 24-26" and "Sign O' the Times, parts 27-30".
 

Labels: ,


Monday, September 11, 2006

Kasabian - Empire 

Entre los muchos discos que había estado esperando con ansias este año estaba el segundo disco de Kasabian, "Empire". Salió hace un par de semanas, y aunque no es malo (y en definitiva mejor que mucho de lo que está allá afuera), sí lo encontré más débil que su debut. Sé que en este blog repetidamente hago referencia a albums de rock "teñidos de electrónica" y con "ritmos bailables", y el debut de Kasabian era justo eso, pero tenía además tanto chulerío y siniestrismo que lo separaba de, digamos, Franz Ferdinand y The Bravery, para aproximarlo más al material de solista de Ian Brown. Este disco nuevo tiene todo esto, pero han acelerado el compás tanto que ahora suenan más a Primal Scream en su época de "XTRMNTR" o a los temas más poperos de Chemical Brothers (como "Let Forever Be"). Aunque no puedo decir que el album no tienen buenas canciones (pero debo admitir que tengo muy baja tolerancia para "British Legion"), encontré difícil elegir cuatro canciones para incluír en mi sección de "Listing To" a la derecha, porque no hay cuatro tracks en este disco a los que me sintiera atraído de inmediato, un lugar muy distinto a en el que me encontré con su debut, en el que me habría resultado difícil elegir mis 4 canciones favoritas entre tantos temas re-buenos.
 
  Among the many albums I was eagerly anticipating this year was Kasabian's sophomore effort, "Empire". So it came out a couple of weeks ago, and although it's not a bad album (certainly better than a lot of the stuff out there), I do find it weaker than than their debut. I realize I keep referring to "elctronics-tinged" rock albums with "dance-grooves" in this blog, and Kasabian's debut was just that, but had an added swagger and sinisterness that separated it from, say, Franz Ferdinand or The Bravery, and put it more in the league of Ian Brown's solo stuff. The new album still has most of that, but they've upped the tempo so much that they now sound more like Primal Scream circa "XTRMNTR" or the Chemical Brothers' poppier tunes (think "Let Forever Be"). Although I can't bring myself to say the album doesn't have good songs on it (but I admit I have very little tolerance for "British Legion"), I found it difficult to pick the four tracks I would include in my "Listening To" section on the right, 'cuz there aren't four tracks on this album I felt immediately drawn to, a very different place from the one I found myself in with their debut, where I would have had a hard time picking my four favorite tracks among so many great songs.
 

Labels: ,


Wednesday, September 06, 2006

2006 Mercury Music Prize 


"Whatver People Say, That's What I'm Not", el disco debut de los Arctic Monkeys que ha acaparado los titulares desde enero de este año cuando se convirtió en el debut más vendido de la historia del Reino Unido, sigue acaparando titulares esta semana al ganar el prestigioso Mercury Music Prize, un premio establecido en 1992 por la asociación de la Industria Fonográfica Británica al mejor disco de los últimos 12 meses como alternativa de "calidad" a los Brit Awards, que premian más bien la popularidad. Ver la lista de candidatos y ganadores del Mercury siempre es interesante porque nominan a grupos famosos y desconocidos por igual, y permite conocer algunas cosas interesantes que de otro modo sería difícil toparse con. Yo "descubrí", por ejemplo, a Badly Drawn Boy y Gomez por estos premios (artistas de los que, si bien sé que no puedo recomendar libremente, con el tiempo me he vuelto fan casi incondicional.) Esta es la lista de nominados este año:
 
  "Whatver People Say, That's What I'm Not", Arctic Monkeys' debut that has monopolized headlines sine it became the best selling debut in UK history in January, keeps monopolizing headlines this week by winning the prestigious Mercury Music Prize, an award established in 1992 by the British Phonographic Industry for the best album of the past 12 months based on its "quality", as an alternative to the Brit Awards, that seem to reward popularity. Reviewing the list is always interesting because famous and unknown bands are equally nominated, and it allows us to get familiarized with stuff that otherwise might be difficult to. I "discovered", for example, Badly Drawn Boy and Gomez because of these awards (artists that, although I don't recommend lightly, I've become an almost unconditional fan of.) Here's the list of this year's nominees:
 
 
Arctic Monkeys - 'Whatever People Say I Am, That's What I'm Not'
Isobel Campbell and Mark Lanegan - 'Ballad Of The Broken Seas'
Editors - 'The Back Room'
Guillemots - 'Through The Windowpane'
Richard Hawley - 'Coles Corner'
Hot Chip - 'The Warning'
Muse - 'Black Holes & Revelations'
Zoe Rahman - 'Melting Pot'
Lou Rhodes - 'Beloved One'
Scritti Politti - 'White Bread Black Beer'
Sway - 'This Is My Demo'
Thom Yorke - 'The Eraser'
 
Aunque ganar el premio incrementa de inmediato el prestigio y las ventas de un grupo (sobre todos los que no eran ya dueños de las listas), también parece cierto que los grupos que lo ganan después no pueden repetir el éxito alcanzado (Franz Ferdinand siendo una posible excepción, aunque es debatible). Para muestra, la lista de ganadores desde que se comenzó a dar el premio:
 
  Although winning the prize immdiately increases the prestige and sales of a band (particularly if they weren't already chart-toppers), it also seems true that bands that win the prize can't repeat the achieve the same success afterwards (Franz Ferdinand being a possible exception, although it is debatable). Exhibit B, the list of winners since they started giving out the awards:
 
 
2005: Antony and the Johnsons – 'I Am a Bird Now'
2004: Franz Ferdinand – Franz Ferdinand
2003: Dizzee Rascal – Boy in Da Corner
2002: Ms. Dynamite – A Little Deeper
2001: PJ Harvey – Stories from the City, Stories from the Sea
2000: Badly Drawn Boy – The Hour of Bewilderbeast
1999: Talvin Singh – Ok
1998: Gomez – Bring It On
1997: Roni Size/Reprazent – New Forms
1996: Pulp – Different Class
1995: Portishead – Dummy
1994: M People – Elegant Slumming
1993: Suede – Suede
1992: Primal Scream – Screamadelica
 
PD: A mi los Arctic Monkeys no me parecen malos, pero espero con ansia a que pasemos a otra cosa ya, ¡por favor!
 
  PS: I don't think the Arctic Monkeys are bad, but can we please move on to something else, please?
 

Labels: ,


Tuesday, September 05, 2006

Air - Godin = Darkel 

Air ha terminado de grabar un nuevo disco que se espera que salga a principios de 2007, pero entre tanto, el 18 de septiembre sale a la venta Darkel, primer trabajo de solista de Jean-Benoit Dunckel (el chaparro). Según he podido observar en sus conciertos, Dunckel es más dado a trabajar con perillas, palancas y microprocesadores que con instrumentos tradicionales, por lo que resulta un poco sorprendente que en el primer single, "At the End of the Sky", una relajada pieza de retro-pop dominguero, no se hallen rastros de electrónica. Para escucharla, oprime play: . Si esto te da un poco de miedo, dos piezas adicionales en las que pululan las formas de onda artificiales pueden ser escuchadas en su página de MySpace: www.myspace.com/misterdarkel.
 
  Air has finished recording a new album that should be available in early 2007, but in the meantime, September 18th sees the release of Darkel, first "solo" effort by Jean-Benoit Dunckel (the short one). From what I've seen in concert, Dunckel is fonder of knobs, sliders and microprocessors than of traditional instruments, which makes it slightly surprising that in his first single, "At the End of the Sky", a relaxed sunday-afternoon retro-pop piece, no traces of electronica are to be found. To listen to it, press play: . If you find this frightening, two additional songs with plenty of artificial waveforms can be heard on his MySpace page: www.myspace.com/misterdarkel.
 

Labels: ,


Monday, September 04, 2006

And now, My$pa¢e? 

El anuncio hoy es que MySpace--el sitio más popular de los Estados Unidos, según un artículo de Reuters publicado en julio, al que le atribuye el 4.5% de todas las páginas visitadas--también le entrará a la venta de música antes de que finalice el año. MySpace comenzó como un sitio para que músicos dieran a conocer su música y para establecer comunidades virtuales de fans y "amigos", pero ahora es principalmente una red para socializar entre adolescentes y jóvenes; tiene más de 100 millones de usuarios registrados y más de medio millón se agregan diariamente. Para ser un sitio cuyo núcleo es la música, con esta popularidad y demografía, lo único que resulta sorprendente es que se hayan tardado tanto en hacerlo. Detalles alentadores: la venta la harán en asociación con "SnoCap", una compañía que arrancó Shawn Fanning, el autor de Napster, y que MySpace probablemente sea más un escaparate para artistas independientes que para las grandes discográficas. (Algo no muy nuevo... ¿alguien recuerda mp3.com a finales de los 90s?) La nota desalentadora: si MySpace pretende quedarse con 45 centavos de dólar por cada track vendido, ¿cuánto van a costar? ¿Cuánto ganarán los artistas?
 
  Today's announcement is that MySpace--the US's most popular website, according to a July Reuters article, which states is the destiny of 4.5% of all hits--will also start selling music before the year is over. MySpace began as a space for musicians to promote their work and to establish virtual communities of fans and "friends", but is now mostly a socializing network for teens and young adults; it has over 100 million registered users and more than half a million join every day. To be a site whose core revolves around music, with this popularity and demographics, the only thing that's surprising is that they took so long to do it. Encouraging facts: sales will be made in association with "SnoCap", a company started by Shawn Fanning, the author of Napster, and that MySpace will most likely be a showcase for independent artists rather than the ones on big labels. (Something not so new... anyone remember mp3.com in the late 90s?) Not-so-encouraging note: if MySpace intends to keep 45 cents of each track sold, how much are they gonna cost? How much are the artists going to get?
 
Aquí está la nota del NY Times; para más artículos relacionados, busca en Google.
 
  Here's the note from the NY Times; for more related articles, search in Google.
 

Labels:


Friday, September 01, 2006

Thom Yorke - The Eraser 

He agregado "The Eraser" de Thom Yorke a la lista de "escuchando" a la derecha. Los que somos fanáticos devotos de Radiohead lo somos en parte por la voz de Thom, que, como mencioné hace mucho en Meridiano 0, derrama pasión aún y cuando esté cantando acerca de los muebles del jardín. Y es justo cómo maneja su voz la que hace que este disco sea disfrutable en lugar de sólo tolerable. No hay que perder de vista que en el caso de los fans de Radiohead, "disfrutable" no quiere decir lo que se asocia usualmente a esa palabra, sino más bien a algunos de sus antónimos. Disfrutamos que nos arrastren en sus paranoias, frustraciones, fobias y angustias, al grado de sacudirnos físicamente como en un exorcismo. (Cuando vimos RH en Boston, mi ex mencionó al final que en algunos momentos la había pasado mal porque "la habían transportado a lugares donde no quería estar.") Y aunque algunos de los elementos composicionales, letrísticos, sónicos y estructurales de las piezas pueden reconocerse de canciones anteriores de RH (particularmente sus lados B), de haber sido de otro artista, el disco probablemente habría sido una curiosidad entre coleccionistas de electrónica de laptop en lugar de debutar en el #2 de Billboard.
 
  I've added Thom Yorke's "The Eraser" to the "listening to" section on the right. Those of us who are devote Radiohead fanatics are so in part because of Thom's voice, which, as I mentioned a long time ago in Meridiano 0 (a weekly radio show I used to host in Monterrey), drips with passion even if he's singing about garden furniture. And it's precisely how he handles his voice that allows this record to be enjoyable instead of just tolerable. Let's not lose track of the fact that, in the case of Radiohead fans, "enjoyable" doesn't mean what is usually associated to that word, but is more like its antonyms. We enjoy being dragged along in their paranoias, frustrations, phobias and anguish, enough to make us convulse as if in an exorcism. (After we saw RH in Boston, my ex told me that she had suffered through parts of the show because they had "taken her to places she didn't want to be in.") And although some of the compositional, lyrical, sonic and structural elements of the songs are recognizable from past Radiohead songs (specially their B-sides), if this were anybody else's album, it would probably just have been a curiosity among laptop electronics collectionists instead of debuting at #2 on the Billboard charts.
 
En resúmen: sólo para fans. Y depresivos a los que les gusta revolcarse en su pena. (Depresivos que prefieren no sosegarse?) En cualquier caso, Harrowdown Hill es ya una de mis canciones favoritas de este año.
 
  In a nutshell: just for fans. And depressives who like to wallow in their grief. In any case, Harrowdown Hill is already one of my favorite songs this year.

"Did I fall or was I pushed?"
 

Labels: ,


This page is powered by Blogger. Isn't yours?